Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 214 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

ASC-Inclusion

2013-09-03
Barn med neuropsykiatriska funktionshinder löper stor risk att hamna utanför kamratgruppen i skolan. Svårigheterna blir mer uppenbara när eleverna börjar i högstdiet då omgivningen ställer större krav på deras sociala förmågor. Detta forskningsprojekt syftar till att träna barn att uttrycka och känna igen olika känslor.
Forskning och utveckling kategorier

Dubbelt så vanligt att unga med funktionsnedsättning vantrivs i skolan

2013-09-03
Sju av tio grundskolor och åtta av tio gymnasieskolor brister i sitt arbete med särskilt stöd. Kommuner och friskolor som ansvarar för barnens och ungdomarnas skolgång behöver nu alla ta ett krafttag och arbeta för en skola för alla. Det skriver bland andra Greger Bååth, generaldirektör Specialpedagogiska Skolmyndigheten.

Postural balans, fysisk aktivitet och kapacitet bland unga personer med intellektuellt funktionshinder

2013-08-15
Ungdomar med utvecklingsstörning har sämre kondition, muskelstyrka och balans jämfört med andra ungdomar. Med mer fysisk aktivitet på schemat och fokus på balansövningar skulle deras livsvillkor förbättras, menar Sven Blomqvist.

Att förebygga våld mot barn i hemmiljön

2013-08-12
Birgitta Svenssons avhandling handlar om barn som riskerar att fara illa i sin hemmiljö och hur hinder och möjligheter identifieras i ett förebyggande arbete. "Studien visar att endast cirka en tiondel av de barn som förskolepersonalen har bestående oro för vad gäller barnets hemförhållanden får stöd av socialtjänsten", säger hon.
1213214215250