Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 214 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Metoder för att öka elevers skolnärvaro

2013-05-29
Det går att bryta ett negativt mönster av skolfrånvaro. Det visar bland annat Vänersborgs kommun i sin studie "Vänd frånvaro till närvaro". Vänersborg halverade den ogiltiga frånvaron i grund- och gymnasieskolan med bred samverkan och tydliga rutiner.

Skolk ur elevernas och skolans perspektiv: En intervju- och dokumentstudie

2013-05-28
Anne-Sofie Strand har undersökt hur elever som skolkar mycket i årskurs nio har bemötts av skolan. För att komma tillrätta med skolket behöver skolan förändra sitt förhållningssätt och erbjuda rätt stöd i tid.
Eva Melin

Social delaktighet inte självklart i förskolan

2013-05-27
Personal i förskolan kategoriserar barn i olika grupper vilket innebär att de, omedvetet, segregerar barnen från varandra. Det visar Eva Melins avhandling om social delaktighet i förskolan.
Forskning och utveckling kategorier

Petter peppar i skolan

2013-05-27
Att vända sin största svaghet till en styrka. När rapparen Petter Askergren föreläser i skolor berättar han om hur han, som knappt kunde skriva sitt namn då han gick i skolan, lärde sig att älska böcker. Och gjorde skrivandet till sitt yrke.

Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande: En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken

2013-05-22
Vilka faktorer ligger bakom framgångsrikt läs- och skrivlärande? Och vilka är de pedagogiska förutsättningarna som främjar reflekterande didaktiska färdigheter, med fokus på elevernas utveckling av läs- och skrivförmågan? Det har Catharina Tjernberg undersökt i sin avhandling.
Linda Fälth

Kombination av metoder bäst för läsutvecklingen

2013-05-21
Ny forskning visar att lästräning med en kombination av olika metoder är effektivt för att träna upp läsförmågan. Resultaten visar också att det är bättre med intensiva insatser under en kort tid, istället för att sprida ut det under ett helt läsår eller en termin.
Forskning och utveckling kategorier

Träningsskolan saknar ofta sociala lärandeformer

2013-05-19
Undervisningen i träningsskolan präglas av en individualistisk snarare än en kommunikativ syn på lärande, vilket medför att eleverna intar en passiv position i förhållande till sin omgivning. Det menar Daniel Östlund som forskat om träningsskolan – en form av grundsärskoleutbildning som sällan uppmärksammas i svensk utbildningsforskning.
Karin I E Dahlin

Arbetsminnet viktigt för skolframgång

2013-05-10
Elever i behov av stöd som tränat arbetsminnet med hjälp av ett dataspel höjde sin läsförståelseförmåga, en effekt som höll i sig över tre år. Det visar Karin I E Dahlins avhandling. "Jag har sett positiva resultat, men kan inte så tvärsäkert uttala mig om egentliga orsaker till att eleverna förbättrar sig", säger hon.
1213214215247