Allt fler som har Aspergers syndrom börjar studera på högskolan. Många vet inte vilken hjälp de kan få. Om någon talade om för dem vilken hjälp de kan få så skulle de klara studierna bättre.
Incorporating technology into service delivery can have a direct impact on the way special-education teachers and others collect student data, Nina Finkler, director of clinical services for Eden Autism Services, writes in this blog post.
Barn med lindriga funktionsnedsättningar behöver mer arbetsterapeutiska insatser för att klara sitt dagliga liv och för att möta framtiden på ett bättre sätt. Det konstaterar Brigitte Gantschnig i sin avhandling.
Förmågan att behålla relevant information i minnet under en kort stund, arbetsminnet, har stor betydelse för barns skolprestationer. En ny studie från Karolinska Institutet visar att det går att använda en magnetresonanskamera för att förutse framtida kognitiva förmågor som till exempel arbetsminne.
Specialpedagogiska skolmyndigheten stöttar utvecklingsprojekt där målet är att öka delaktigheten för förskolebarn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning. I år fördelar myndigheten cirka 48 miljoner kronor till 94 olika projekt.
Sedan Ängsdals skola i Skåne gav sina högstadieelever datorer har resultaten gått stadigt uppåt. En viktig del är att elever med särskilda behov får bättre stöd för att delta i klassrummet.
Gunilla Lindqvists har undersökt hur all pedagogisk personal inom förskola och skola, i en mellanstor svensk kommun, ser på arbetet med särskilt stöd i förskolan respektive skolan. Hon tar exempelvis upp synen på diagnosers betydelse eller vem som bör ha det pedagogiska ansvaret för barn i behov av särskilt stöd. Resultatet visar att det finns olika syn på specialpedagogernas funktion respektive hur det särskilda stödet ska utföras.
ESSENCE är ett samlingsnamn för att beskriva olika typer av utvecklingsavvikelser som föranleder föräldrar att tidigt söka hjälp för sitt barn. Bibbi Hagberg har i sin studie undersökt hur verbal och ickeverbal förmåga påverkar neuropsykologisk och adaptiv funktion inom grupper av barn och vuxna med ESSENCE.
Tablet applications with their touch-screen capabilities can help save educators time by streamlining data collection and replacing handcrafted tools often used in special-education classrooms, behavior analyst and consultant Debra Bryant writes.
Samarbete ger elever med rörelsehinder bättre delaktighet i idrottsundervisningen. Det visar en studie om samarbetsorienterat lärande som Specialpedagogiska skolmyndigheten genomfört.