Linda Mattsson har forskat om vad som karakteriserar matematisk särbegåvning. "Det är viktigt att vi fångar upp dessa elevers behov av en annan typ av undervisning", säger hon.
Till den lilla UngArt-skolan i centrala Malmö kommer elever som inte har fungerat i den vanliga skolan. De behöver särskilt stöd inte bara i undervisningen utan också för att förändra sitt beteende.
Hur påverkar skolsystemet nyaanlända elevers möjlighet att bli socialt inkluderade i skolan? Eva Skowronskis studie visar bland annat att rent socialt finns det en fördel att ganska tidigt låta de nyanlända möta de andra eleverna i ordinarie undervisning.
Tät kontakt med hemmet och möjlighet att utöva sitt fritidsintresse. Viktiga delar i arbetsterapeutens arbete med ungdomar som har sociala svårigheter.
Skolelever som har problem med tidsuppfattning, minnet eller uppmärksamheten har god nytta av tekniska hjälpmedel, visar en studie från Hjälpmedelsinstitutet. Små insatser kan få stor effekt.
Döva och hörselskadade elever får allt oftare cochleaimplantat och börjar i vanlig skola istället för i specialskola. Ingela Holmströms studie visar bland annat att eleverna får själva ta ett mycket stort ansvar för hörseltekniken och hamnar lite vid sidan av i klassen.
Skolan ska fungera inkluderande eftersom samhället ska vara inkluderande. Men det är svårt, upplever en del lärare. Det visar Camilla Björk-Åmans studie om hur lärare inom yrkesutbildningen i Finland ser på inkludering.
People with dyslexia take longer to alternate their attention between visual and audio cues, researchers say. That’s particularly true if they have to attend to a sound after seeing something. That difference may provide clues to better treatments for dyslexia.
Forskarna måste ut i skolorna och lärarna in på universiteten – effektivaste vägen till bibehållen lärarskicklighet, skriver Eva Heimdahl Mattson och Catharina Tjernberg vid Stockholms universitet.