Tät kontakt med hemmet och möjlighet att utöva sitt fritidsintresse. Viktiga delar i arbetsterapeutens arbete med ungdomar som har sociala svårigheter.
Skolelever som har problem med tidsuppfattning, minnet eller uppmärksamheten har god nytta av tekniska hjälpmedel, visar en studie från Hjälpmedelsinstitutet. Små insatser kan få stor effekt.
Döva och hörselskadade elever får allt oftare cochleaimplantat och börjar i vanlig skola istället för i specialskola. Ingela Holmströms studie visar bland annat att eleverna får själva ta ett mycket stort ansvar för hörseltekniken och hamnar lite vid sidan av i klassen.
Skolan ska fungera inkluderande eftersom samhället ska vara inkluderande. Men det är svårt, upplever en del lärare. Det visar Camilla Björk-Åmans studie om hur lärare inom yrkesutbildningen i Finland ser på inkludering.
People with dyslexia take longer to alternate their attention between visual and audio cues, researchers say. That’s particularly true if they have to attend to a sound after seeing something. That difference may provide clues to better treatments for dyslexia.
Forskarna måste ut i skolorna och lärarna in på universiteten – effektivaste vägen till bibehållen lärarskicklighet, skriver Eva Heimdahl Mattson och Catharina Tjernberg vid Stockholms universitet.
Hur får man en elev att verkligen förstå en text på djupet? Marie Trapp undervisar eleverna med hjälp av fem läsfixare. Metoden bygger på samma lässtrategier som goda läsare använder sig av.
The new approach to special educational needs provision will place pupils at the centre of planning and make teachers more accountable for their progress. Amy Cook offers a quick guide to the reforms.
Rapporten "Framgångsrika förebilder inom yrkes- och lärlingsutbildningar i Europa" beskriver elevers möjligheter till anställning efter utbildning, men lyfter också viktiga aspekter av utbildning och praktik. Läs rapporten här (pdf).
Hur ser möjligheten ut till arbete för ungdomar som är i behov av särskilt stöd eller som har en funktionsnedsättning? En ny rapport från organisationen European Agency for Development in Special Needs Education beskriver hur situationen ser ut runt om i Europa.
Med digitala verktyg öppnas nya möjligheter för alla elever, men framförallt för elever i behov av särskilt stöd. Men hur når man alla lärare och inte bara dem som har ett intresse från början?