Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 2 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Döva och hörselskadade barn är skickliga på att skriva

14 mars
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.

Failing children with Special Educational Needs and Disabilities in England: New evidence of poor outcomes and a postcode lottery at the Local Authority level at Key Stage 1

14 mars
This paper sets out original findings from analyses of the English National Pupil Database of Key Stage 1 (KS1) attainment, to examine educational outcomes of children with Special Educational Needs and Disabilities (SEND).

Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning

28 februari
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.