Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 2 av 251

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Nytt vårdprogram om cancerrehab viktigt verktyg för skolan

29 oktober
I våras lanserades ett nationellt vårdprogram för cancerrehabilitering av barn och ungdom, som syftar till att förbättra livskvaliteten för cancerdrabbade barn och unga. Malin Lönnerblad vid Specialpedagogiska Institutionen på Stockholms universitet forskar om barn med cancer inom utbildningssystemet. Det här är hennes råd till dig som arbetar inom förskola, skola och elevhälsa. 

From responsibilities to accountabilities: school principals’ expected roles in composing inclusive schools since 1994

29 oktober
In this paper, we examine the role of principals in making schools more inclusive, which means enabling joint learning of all students. The article draws on empirical investigations from 2700 pages of legal documents on how international policies have been handled in two particular national contexts, Germany and Norway. We regard, in particular, school principals’…
Forskning och utveckling kategorier

Emma Leifler och Girma Berhanu: Onödiga missförstånd om differentierad undervisning i debatten

14 oktober
Hur kan lärare hantera elevernas mångfald i sin undervisning? Differentierad undervisning kan bidra till en inkluderande och mer rättvis skola, men det verkar florera en mängd sätt att förstå detta begrepp, skriver Emma Leifler och Girma Berhanu, bägge verksamma vid Göteborgs universitet.