Det enda som säkert hjälper barn med läs- och skrivsvårigheter är att öva på kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt. "Alla barn med dyslexi borde få den här träningen, men av erfarenhet vet jag att alla inte får det", säger Ulrika Wolff, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet och en av forskarna…
Många döva barn får cochleaimplantat. Ofta får barnen inte själva bestämma när implantatet ska vara påslaget. Det tycker barnen är jobbigt. Artikel på sid 4-5.
Antalet fristående skolor som enbart tar emot elever i behov av särskilt stöd ökar. I Skolverkets kartläggning uppger hälften av skolorna att de bildades år 2006 eller senare. Drygt hälften av skolorna ligger i Stockholmsregionen. Möjligheten att gå i en av dessa skolor varierar därmed i praktiken stort beroende på var i landet man bor.
Hälften av alla flickor som uppvisar symtom på depression har också symtom på adhd. Det visar Karin Sonnbys avhandling. Många av flickorna har dessutom utsatts för sexuella övergrepp.
Det behövs mer forskning om tester och insatser om dyslexi. Stefan Samuelsson, professor i specialpedagogik vid LiU, har varit ordförande i expertgruppen bakom en ny rapport från SBU.
Skriv ner alla fula ord på papperslappar. Riv sönder lapparna, kasta dem i en soppåse, knyt ihop och släng. Ett av många konkreta tips till föräldrar och pedagoger om hur man kan hjälpa barn att komma till rätta med dåliga beteenden. Tipsen finns samlade i boken »Hur får man det att funka?« av Jill Nyqvist.
Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt, förbättras deras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad. Det visar en rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU.
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) har granskat tester och insatser som används för barn och ungdomar med dyslexi. Specialpedagogiska skolmyndigheten har deltagit i arbetet, och jobbar nu vidare i projektet som tar fram ett faktablad för pedagoger och specialpedagoger.
Delaktighet är en förutsättning för inlärning och dessutom en viktig aspekt av hälsa. Anna Karin Axelsson har forskat om barn med betydande funktionshinder och deras delaktighet i familjeaktiviteter.