Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 193 av 251

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Call for paper: Skolportens e-tidskrift för undervisning och lärande

2014-09-11
I samarbete med Ifous ger Skolporten verksamma i förskola, grundskola och gymnasiet möjlighet att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan. Vi välkomnar nu texter om undervisning och lärande från dig som är verksam inom skola och utbildning!
Forskning och utveckling kategorier

Med fiolen som verktyg

2014-09-10
Säkrare och tryggare. Genom att undervisa i särskolan har Marita Sandberg utvecklats som fiolpedagog. Hon undrar om hon är ensam i landet om att ha fiolklasser med särskoleelever. Det har funnits förr, vet hon. Men när hon på senare tid efterlyst kolleger som jobbar som hon har svaren uteblivit.

Rethinking Sound. Computer-assisted reading intervention with a phonics approach for deaf and hard of hearing children using cochlear implants or hearing aids

2014-09-09
Hur ser fonologisk lästräning vid datorn ut för döva och hörselskadade barn som använde cochleaimplantat, hörapparat eller en kombination av båda? Det har Cecilia Nakeva von Mentzer undersökt.
Forskning och utveckling kategorier

Strukturerad träning gynnar barn med dyslexi

2014-09-02
Det enda som säkert hjälper barn med läs- och skrivsvårigheter är att öva på kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt. "Alla barn med dyslexi borde få den här träningen, men av erfarenhet vet jag att alla inte får det", säger Ulrika Wolff, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet och en av forskarna…
1192193194251