Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 193 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Strukturerad träning gynnar barn med dyslexi

2014-09-02
Det enda som säkert hjälper barn med läs- och skrivsvårigheter är att öva på kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt. "Alla barn med dyslexi borde få den här träningen, men av erfarenhet vet jag att alla inte får det", säger Ulrika Wolff, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet och en av forskarna…
Forskning och utveckling kategorier

Skolor för elever i behov av särskilt stöd ökar

2014-09-01
Antalet fristående skolor som enbart tar emot elever i behov av särskilt stöd ökar. I Skolverkets kartläggning uppger hälften av skolorna att de bildades år 2006 eller senare. Drygt hälften av skolorna ligger i Stockholmsregionen. Möjligheten att gå i en av dessa skolor varierar därmed i praktiken stort beroende på var i landet man bor.
Forskning och utveckling kategorier

Så kan du få barnet på rätt spår

2014-08-21
Skriv ner alla fula ord på papperslappar. Riv sönder lapparna, kasta dem i en soppåse, knyt ihop och släng. Ett av många konkreta tips till föräldrar och pedagoger om hur man kan hjälpa barn att komma till rätta med dåliga beteenden. Tipsen finns samlade i boken »Hur får man det att funka?« av Jill Nyqvist.
Forskning och utveckling kategorier

Dyslexi hos barn och ungdomar – tester och insatser

2014-08-18
Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt, förbättras deras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad. Det visar en rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU.
1192193194250