Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 191 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Dyslexi hos barn och ungdomar – tester och insatser

2014-08-18
Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt, förbättras deras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad. Det visar en rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU.
Forskning och utveckling kategorier

Barn med uppförandestörning bör undersökas för motoriska och perceptuella problem

2014-06-18
Barn som fått diagnosen uppförandestörning bör också få sin motorik och perception undersökt. Har de svårigheter med koordination av rörelser och är känsliga för exempelvis vissa ljud, smaker, lukt och beröring bör de även utredas för adhd och autismspektrumtillstånd, menar en grupp forskare vid bland annat Lunds universitet.
1190191192247