En utvecklingsstörning kan fylla livet med personliga assistenter och märklig byråkrati. Helt klart något att basera en humorshow på, menar komikern Eric Löwenthal.
Inkluderas alla elever i undervisningen i idrott och hälsa och deltar alla på lika villkor? Så kan lärare kan arbeta för att alla elever ska ha samma möjligheter att delta, oavsett könstillhörighet, kulturell bakgrund eller funktionsnedsättningar (webb-tv).
– Hej, jag heter Anton och min favoritpryl är trummor. Frågan går vidare. Det är dramalektion i särskolan i Laholm, där eleverna övar samarbete, lyhördhet och improvisation.
Students with attention-deficit/hyperactivity disorder often begin struggling academically and socially by second grade, according to an Australian study. In a sample of nearly 400 children ages 6 to 8, researchers found that 33% of those with ADHD scored below average in reading, compared with 6% of their peers without ADHD, and 46% were below average…
Synscenter Refsnæs har udviklet en e-bogslæser, som gør det muligt for svagsynede og ordblinde at tilpasse e-bøger til netop den forstørrelsesgrad, for- og baggrundsfarve, lysstyrke, skrifttype, læseretning og linjeafstand, som passer til den enkelte. App’en er gratis.
Mange elever med ADHD opnår dårlige faglige resultater i folkeskolen, selvom de har normale intelligensmæssige forudsætninger. Kan forklaringen være, at deres arbejdshukommelse ikke er i top? Det spørgsmål forsøger Karina Gram at finde svaret på i sit bachelorprojekt.
Først den gode nyhed: Det at give fysisk handicappede elever empowerment, altså kontrol over kritiske og afgørende faktorer i deres liv, er i højere grad til stede som ideal i den vidtgående specialundervisning. Så den mindre gode: Elevernes handlekompetencer understøttes ikke i den nuværende indsatsform.
Det är svårt att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hos flerspråkiga elever. Ofta misstar man det för svårigheter med att lära sig svenska. Följden blir att många elever blir utan det stöd som de har rätt till.
Bli en bättre lärare genom kollegial handledning. Även en specialpedagog, som är van vid att handleda andra, kan lära sig mycket av denna form av kompetensutveckling, enligt forskaren Lill Langelotz.
Frida Lundin, studentrepresentant i projektet ”Studenter med Aspergers syndrom på högskola och universitet” som drivs av Autism- och Aspergerförbundet, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Misa.