Today's students - often referred to as "digital natives" - are not any better at using technology than their teachers, according to a recent study of middle-school science teachers.
Självskadebeteenden är vanligt bland ungdomar. Maria Zetterqvist har forskat om självskadebeteendets förekomst, funktion, karaktäristik och metoder hos svenska ungdomar, samt undersökt relationen till negativa livshändelser och traumasymptom.
Johan Isaksson, psykolog och forskare vid Uppsala universitet, har forskat kring adhd och stress. Han har kommit fram till att man genom att mäta stresshormonet kortisol hos diagnostiserade barn och ungdomar kan få kunskap som gör att man kan ta fram nya hjälpmedel.
Elever och personal hade använt tecken och bilder som stöd för sin kommunikation länge, men utanför klassrummet hade inte eleverna samma möjligheter. Då startade grundsärskolan i Tjörns kommun projektet kommunikation och delaktighet.
Educators need the training and resources to utilize years of research into students' learning differences and strengths, especially for those with or awaiting testing for learning disabilities or differences, former principal and author Carol Hunter writes in this blog post. She shares some of the neuroscience research on learning styles and steps to incorporate the…
Elevers lärande i klassrummet är beroende både av gemensamma genomgångar i helklass och individuellt arbete i skolbänken. Det visar Marie Tanners avhandling.
Syftet med Maria Kouns avhandling är att utforska och beskriva hur fysiklärare kan utveckla och pröva språkinriktade undervisningsaktiviteter, med avsikt att ge elever på gymnasiet möjlighet att samtala och/eller skriva om kursens innehåll.
An analysis of 6,371 British children found that behaviour problems among children with developmental and learning disabilities and those with chronic health problems increased when they started school. Researchers say the results indicate students need more than learning supports to adjust to school. They recommend schools also work to make students feel socially included.