Skolan ska motverka konsekvenserna av elevers funktionsnedsättningar – det gäller både undervisning och bedömning. Men svårtolkade kunskapskrav och ökat fokus på nationella prov ställer till problem.
I en ny avhandling vid Umeå universitet visar Maria Levlin hur elever med lässvårigheter i årskurs 2 ofta har svårigheter även med hörförståelse. Studien visar i sin tur hur dessa lässvårigheter och brist på hörförståelse förutsäger skolresultaten i nationella proven i åk 3.
Ulla Ek är professor i specialpedagogik på specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Hon bedriver forskning som handlar om barn i skolan med uppmärksamhet och koncentrationssvårigheter.
Att främja social ordning och moral har, utöver den kunskapsförmedlande uppgiften, historiskt sett utgjort en integrerad del av skolans uppdrag. I sin avhandling undersöker och analyserar Paula Wahlgren dessa olika framställningar av hur skolan kan och bör arbeta brottsförebyggande med barn och ungdomar.
I Maria Levlins avhandling undersöks hur lässvårigheter i tidiga skolår relaterar till språkförståelse, samt hur lässvårigheter och variationer i språkförståelsen påverkar skolresultaten i nationella proven i åk 3.
Att utveckla en verksamhet innebär ofta att pröva nya vägar och arbetssätt. Med denna skrift vill vi inspirera skolor att göra just det. Här lyfter vi fram några av de utvecklingsprojekt som fått bidrag för särskilda insatser i skolan (SIS). (pdf)
Karin Sonnby har i sin avhandling studerat samtidiga symptom på ADHD och depression, skillnader mellan pojkar och flickor, orsaker, sexuella övergrepp, vårdsökande och diagnostisk bedömning. (sid 11)
Pier Jaarsma har i sin avhandling vid institutionen för medicin och hälsa, av delningen för hälsa och samhälle, Linköpings universitet analyserat och diskuterat olika värderande uttalanden och moraliska ställningstaganden som berör autism. (sid 10)
Barn med lindriga funktionsnedsättningar kan ofta ha svårigheter att klara vardag liga uppgifter, och dessa problem följer dem upp i åren. Det visar en ny avhandling. (sid 10)