Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 174 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

2. Våga prata med eleven

2015-04-10
I samtalet med eleven är det bra att ställa konkreta frågor och betona att blyghet är väldigt vanligt, typ: ”Många barn tycker att det är jobbigt att räcka upp handen. Känns det så för dig också?” Fokusera inte bara på svårigheter utan också på barnets styrkor. Många blyga är exempelvis lugna och reflekterande.
Forskning och utveckling kategorier

1. Lär dig se tecken på sociala oro

2015-04-10
Blyga barn försöker ofta göra sig osynliga i klassrummet genom att sätta sig längst bak, avstå från att räcka upp handen, undvika att gå fram till katedern, låta alla andra gå före i köer, undvika att äta i matsalen, skolka från muntliga redovisningar, friluftsdagar och gymnastiklektioner.
Forskning och utveckling kategorier

UR: Lärarrummet - Tre pedagoger - om barn i behov av särskilt stöd

2015-04-10
Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program som i sin vardag möter barn i behov av särskilt stöd. Medverkande: Hans Burefjord, specialpedagog knuten till Skoldatateket i Sundsvall, Frida Hedlund, speciallärare på Hagsätraskolan i Stockholm och Andreas Woisin, SO-lärare på resursgrundskolan Vintertullsskolan i Stockholm. (webb-tv)
1173174175247