Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 173 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Ansa_Ingrid

Särbegåvade elever behöver utmaning

2015-04-22
Särbegåvade elever som är utagerande eller har tappat intresset för skolan kan få tillbaka motivationen med hjälp av att arbeta med svårare frågeställningar och mer avancerat material. Det visar lärarna Ansa Messner och Ingrid Wissting i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier

"Ifous välkomnar mer kunskap"

2015-04-14
I en debattartikel på SvD Brännpunkt framför Föräldranätverket Barn i Behov krav på en nationell utredning. Ifous välkomnar mer kunskap – både forskning och beprövad erfarenhet – på det här området, och det är just den vi försöker bidra till genom vårt forsknings- och utvecklingsprogram Inkluderande lärmiljöer.
Forskning och utveckling kategorier

6. Uppmuntra elever att tala högre

2015-04-10
Många blyga elever är rädda för att uppfattas som ”dåliga” av omgivningen. För att inte lärare och klasskompisar ska höra om de svarar fel, pratar de därför ofta tyst och snabbt. Det här är ett sätt att försöka kontrollera den obehagliga situationen och undvika negativa omdömen.
1172173174247