Göran Fahlén, enhetschef för Forsknings- och utvecklingsenheten, Specialpedagogiska skolmyndigheten på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. (pdf) s. 9.
Många föräldrar till barn i behov av särskilt stöd uttrycker att de är desperata. Nedskärningar och uteblivna specialpedagoger ledde under våren 2015 till föräldrauppror. Hur stort ansvar ska föräldrar behöva ta för att deras barn ska få den hjälp de har rätt till (webb-radio)?
En stor del av det specialpedagogiska stödet ges utanför klassrummet. Det visar Joacim Rambergs avhandling. "Man borde kunna ge stöd i klassrummet i större utsträckning, och på så sätt främja gemenskap och delaktighet", säger Joacim Ramberg.
Kenth Hedevåg är pedagog och arbetar med det neuropsykiatriska teamet i Stenungsund. Han föreläser om att skolan måste arbeta mer inkluderande med undervisning som passar fler barn. Skolan måste bli bättre på att möta elever med inlärningssvårigheter. Arrangör: Skolporten. (webb-tv)
Ken Engström blev som barn placerad på särskola där inlärningstakten var låg. Han gick där i två läsår och återvände sedan till en vanlig klass. Vid 28 års ålder gjorde han ett intelligenstest och resultatet visade på en IQ över 130. (webb-tv)
Autism- och Aspergerförbundet har tagit fram 11 skolövningar som ger elever som inte har autism möjlighet att prova på hur det kan vara att uppleva världen på ett annat sätt. Med en egen upplevelse får eleverna tillfälle att reflektera över frågor som hur vi kommunicerar, vad som är rättvist och hur de själva hade velat…
Ett nytt stödmaterial från Specialpedagogiska skolmyndigheten ger skolor verktyg för att tidigt upptäcka kränkningar. Materialet erbjuder också skolor ett arbetssätt för att ge elever med funktionsnedsättning likvärdiga förutsättningar att vara lika delaktiga som sina skolkamrater.
Helen Lindmark är lärare för högstadieeleverna på träningsskolan i Ljustadalen i Sundsvall. Det är en skola för elever med utvecklingsstörning. För snart ett år sedan startade Helen klassbloggen Ljustabarnen. (webb-tv)
Efter många års kamp fick Sonny chansen att vända sitt liv. Han har adhd och har haft problem med skolan under hela sin uppväxt. Efter många års kamp fick han chansen att börja ett naturbruksgymnasium för elever med särskilda behov. Det blev Sonnys räddning och vändning. (webb-tv)
Små detaljer, som att ha kvar sin klädkrok, spelar stor roll för att motverka känslor av utanförskap hos barn. Det menar Laura Darcy, som forskat om cancersjuka barns vardagsfungerande.