Tvåspråkigt meningsskapande i naturvetenskap är en komplex process där båda språken hela tiden växlar för att driva dialogen framåt. Att stanna upp och resonera kring språkens olika mening fyller en viktig funktion. Det visar en ny avhandling i didaktik från Stockholms universitet.
Boken är skriven för såväl fackfolk som för de ungdomar som den handlar om. Det menar specialpedagogen Margot Christiansen, som här förklarar varför du bör läsa den.
Ett test som mäter ögonrörelser kan i framtiden ge svar på om elever har läs- och skrivsvårigheter. Träffsäkerheten är hög, enligt forskaren Gustaf Öqvist Seimyr.
Det övergripande syfte med Ann-Charlotte Lintons avhandling är att bidra till ökad kunskap om lärares och övrig skolpersonals sociala representationer om en inkluderande skolundervisning för elever med Aspergers syndrom.
Gymnasieskolor med elever från välutbildade hem har mer specialpedagogiskt stöd än andra. Det är ett allvarligt hot mot den likvärdiga skolan, menar forskaren Joacim Ramberg.