Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 161 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

The Paradoxes of Socio-Emotional Programmes in School: Young people’s perspectives and public health discourses

2015-11-09
Hur används manualbaserade program i skolan som syftar till att främja psykisk hälsa och motverka mobbing? Sofia Kvist Lindholm fokuserar i sin avhandling på hur barnen/ungdomarna använder sig av metoderna och vilken betydelse programmen får i deras vardag. Avhandlingen problematiserar även hur metoder formas och omformas mellan olika discipliner och kontexter.

Autism-in-context. An investigation of schooling of children with a diagnosis of autism in urban India

2015-11-06
Shruti Taneja Johansson konstaterar i sin avhandling att begreppet inkludering spridit sig över världen. Med Indien som exempel visar hon den komplexitet som omger skolgången för barn med autism och att barnets omgivning, främst föräldrar och lärare, är avgörande för om skolgången ska fungera.
Ann Nordberg
Forskning och utveckling kategorier

"Vi behöver lyssna mer på barnen"

2015-11-05
"Det förvånade mig att de vuxna runt de här barnen fokuserade på barnens svårigheter i så stor utsträckning. Vi behöver lyssna mer på barnen", säger Ann Nordberg, som forskar om tal, språk och kommunikativ förmåga hos elever med cerebral pares och talsvårigheter.

Adolescent Gaming and Gambling in Relation to Negative Social Consequences and Health

2015-11-02
Motivet är mer avgörande än speltiden vad gäller sambanden med negativa sociala konsekvenser och ohälsa, visar Charlotta Hellströms avhandling om ungdomars vanor av online-spel. Hennes resultat visar också att individer med adhd-symtom har en ökad känslighet för att utveckla spelproblem.
1160161162247