Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 159 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Lexikal organisation hos en- och flerspråkiga skolbarn med språkstörning

2015-11-23
Hos barn med språkstörning, dyslexi och även neuropsykiatriska diagnoser har lexikala begränsningar uppmärksammats. Ett välorganiserat och tillgängligt lexikon har visat sig vara av stor vikt för skolframgång hos barn, såväl hos en- som flerspråkiga, visar Ketty Holmströms avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Grav språkstörning 2015 - Hjärnan sätter villkor för pedagogiken

2015-11-13
Motivation är den viktigaste faktorn för inlärning. Hjärnforskaren Martin Ingvar föreläser om att skolan är uppbyggd efter antagandet att alla som kommer till skolan är motiverade att lära. Han menar att dålig kunskap om hjärnans motivationssystem leder till en segregerad skola där de motiverade eleverna drar ifrån och de mindre motiverade får det riktigt kämpigt.…
1158159160247