Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 15 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

What exactly is ‘neurodiversity?’ Using accurate language about disability matters in schools

2023-01-10
The connection between language and meaning has been well established. The language we use is directly related to the way we view and treat others. Inclusive language is imperative to achieve equitable change, grounded in human rights and social justice, writes Michael Baker PhD Candidate & Sessional Lecturer, Faculty of Education, University of Manitoba.

Ifous tjugonde FoU-program sätter fokus på undervisningen i anpassad skola

2022-12-07
Hur kan undervisning se ut för barn med intellektuell funktionsnedsättning? Hur vidareutvecklar man som lärare ett meningsfullt lärande för elever i anpassad skola? Nu startar sju skolhuvudmän i samverkan med forskare från två lärosäten och Ifous det tjugonde FoU-programmet i Ifous historia. Ett program som ska öka kunskaperna om kunskapsuppdraget i anpassad skola.
1141516250