De synes det er vanskelig å vurdere hvor alvorlig problemene er når elever viser tegn på psykiske vansker. "Lærere opplever et gap mellom ansvar og kompetanse", sier forsker.
Felicia är 12 år och har jättesvårt att klara skolan. Hon är glömsk och kan inte koncentrera sig och hennes klasskompisar tycker att hon är jobbig. Nyligen fick hon diagnosen adhd. Felicia är en fiktiv karaktär men Stephan Wilson Yüceyataks uppdrag blir att ta reda på vilken hjälp man kan få om man har det…
De skolor som lyckats med att utforma verksamheten efter elevernas olika behov har ett arbetssätt som är tydligt och väl känt. Det konstaterar Anna Sjölander, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, som deltagit i granskningsarbetet bakom rapporten "Skolans arbete med extra anpassningar".
I en ny bok gör den amerikanska psykologen Linda Kreger Silverman en genomgång av vad särskild begåvning egentligen är, hur den kan upptäckas och hur både föräldrar och skolpersonal bäst möter högt begåvade barn för att deras utveckling ska bli optimal.
Döva och hörselskadade elever som har starka teckenspråkskunskaper är också bättre läsare. Det visar Emil Holmer i sin avhandling, som handlar om kopplingen mellan teckenspråkskunskaper och läsning.
A school in Oklahoma is installing light covers in a special-education classroom to ease fluorescent lighting. Exposure to the lighting has been shown to cause distractions and other behavior triggers for students with autism and other sensory disorders.
Dr Murray Gadd, gästforskare från Nya Zeeland, berättar om vikten av att entusiasmera den unga kämpande eleven. Oftast handlar det om pojkar med skriv- och lässvårigheter. Ett knep Dr Gadd införde bland sina elever för att få loss skrivandet är så kallad "speed-writing", då tävlar barnen om vem som skriver flest ord på en minut.
Sam Yildirim är utvecklingsledare för integration på Länsstyrelsen i Stockholm. Här berättar han om framgångsrika satsningar för att snabbare hjälpa flyktingar att matcha sin kompetens med befintliga jobb på den svenska arbetsmarknaden. Han reder ut vedertagna begrepp som nyanländ, flykting, invandrad, etablerad, integrerad och svarar på frågan: Vad vore Sverige utan invandring?
Hver tredje elev med autisme nægter at gå i skole. Det viser en ny undersøgelse blandt forældre til børn, der er inkluderet i almenklasser. Resultatet er identisk med en undersøgelse fra 2015. Skolerne forstår ikke børnene, siger autismeforeningens formand.