Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 142 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Elever inom AST- från lotteri till likvärdighet

2016-09-06
Våren 2015 skev jag färdigt min masteruppsats. I uppsatsen presenteras en kartläggning av skolsituationen och måluppfyllelsen för elever med placering i någon form av särskild undervisningsgrupp eller resursskola. Kartläggningen bygger på enkäter till lärare samt intervjuer med skolledare, lärare, rådgivare på SPSM samt unga vuxna inom Autismspektrumtillstånd, AST, skriver Linda Petersson, rådgivare i Malmö.
Forskning och utveckling kategorier

Program för att motverka mobbing och främja psykisk hälsa ger negativa konsekvenser

2016-09-06
Socioemotionella program som används för att motverka mobbing och främja psykisk hälsa och som riktar sig till alla elever, oavsett om de har socioemotionell problematik eller inte, får negativa konsekvenser för de elever som de ursprungligen inte var ämnade för. Det visar en avhandling från Linköpings universitet.

Breaking the vicious circle. Studies on the interplay between mental health and school achievement among students in the first years of primary school in Sweden.

2016-09-06
Fiffi Boman visar i sin avhandling att interventioner i skolan som förbättrar både elevernas psykiska hälsa och deras skolresultat kan ha stor betydelse genom att utjämna ojämlikheter i hälsa även generellt i samhället.

Lärares ledarskap som möjliggörande och begränsande i mötet med "alla" barn. En deltagarorienterad studie

2016-09-05
Lärarna behöver rikta speciellt fokus mot enskilda barn för att ge stöd och främja relationen med barnet. Samtidigt begränsas då lärarnas möjligheter att ägna sig åt de andra barnen. Detta dilemma belyser Maria Olsson i sin avhandling om lärares ledarskap.
1141142143247