Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 140 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Långvarigt stöd viktigt för barn med autismspektrumtillstånd

2016-10-04
Hur går det för de barn med autism­ spektrumtillstånd som fått tidiga insatser från en specialiserad habili­terings verksamhet? Vilka symptom kvarstår, finns andra utvecklings­avvikelser, och vilka svårigheter med ätande, sömn och skrikighet (så kallade regleringssvårigheter) kan man konsta­tera? Dessa frågor har Martina Barnevik Olsson sökt besvara i sin avhandling. (s.10)
Forskning och utveckling kategorier

Social färdighetsträning för barn med autismspektrumtillstånd

2016-10-04
Behovet av evidensbaserade insatser riktade till barn med autismspektrum­ tillstånd är stort. Nora Choque Olsson har i sin avhandling vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska institutet utvärderat ett program för social färdighetsträning i grupp för barn och ungdomar med autismspektrum­ tillstånd. (s. 10)
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Barn med annorlunda språkutveckling : Hesa lärarröster och språksvaga barn

2016-09-21
Det finns mycket som kan påverka barns förmåga att förstå språk. Värme, luft, buller och, inte minst, en lärares hesa röst. Den som lyssnar på en hes röst påverkas negativt i sitt lärande. Jonas Christensson, konceptutvecklare Ecophon, och Viveka Lyberg Åhlander, forskare logopedi, berättar hur vi skapar optimala förutsättningar i klassrummet. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Barn med annorlunda språkutveckling : Observera andra och skriv bättre

2016-09-21
Att kunna berätta en historia är svårt om man har språksvårigheter. Ett sätt att jobba med detta är genom observation. Victoria Johansson, språkforskare, och Åsa Wengelin, lektor i svenska, berättar här om en studie där mellanstadieelever fick skriva en historia medan deras klasskompisar studerade dem. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Barn med annorlunda språkutveckling : Finns det någon specifik språkstörning?

2016-09-21
Det är svårt att få pengar för forskning kring språkstörningar, berättar Courtenay Norbury, professor vid University College London. Det finns så många benämningar och de syns för lite i medierna. Norbury har gjort en stor undersökning i England med tusentals barn och identifierar både problem och lösningar. (webb-tv)
1139140141247