Att byta miljö, lärare och klasskompisar kan kännas både spännande och skrämmande. För den elev som är i behov av särskilt stöd är övergången mellan olika stadier extra kritisk.
Lagen är oftast inget hinder för att lämna information från en skola till en annan. Det är personalens etiska kompass som avgör, enligt sekretess-experten Staffan Olsson.
En dålig övergång färgar av sig på nästa, och vissa barn är extra sårbara inför förändringen. Det säger Gunilla Sandberg, docent i specialpedagogik vid Mälardalens högskola.
På lågstadiet lämnade Felicia Gelin ofta klassrummet i frustration. Övergången till mellanstadiet närmade sig. Ett par lärare gav sig sjutton på att bryta den dåliga trenden.
Hon vill bära matbrickan själv, men åka rullstol på utflykter. Inför skolstarten önskade Hillevi Näslund hjälp med det hon behöver, varken mer eller mindre.
Möt föräldrar och elever redan på vårterminen. Ge mentorerna information om elevernas tidigare stödinsatser. Så ska övergångarna förbättras på Stöpenskolan i Skövde.
Skolor i glesbygd brottas med hot om nedläggning och har långt till närmaste specialpedagog. Ändå lyckas lärarna skapa ett inkluderande klassrumsklimat som ger utrymme för elevernas olikheter.
Stressen är påtaglig hos många unga. Dagens betygssystem ger inte utrymme för en svacka och det skapar en stor stress hos många, säger Mats Pihlgren, psykolog och gruppchef på gymnasieskolans psykoterapimottagning Humlan i Göteborg.