Alla barn är välkomna till förskolan. Men hur möter förskolan utmaningar som att få med alla barn i leken eller att ta emot ett barn med en ovanlig diagnos? Läs om hur några förskolor tagit sig an utmaningar med stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten (pdf).
En bra ljudmiljö är viktig för att elever ska kunna lära sig på bästa sätt. Ännu viktigare är den för att elever med hörselnedsättning ska få en bra skolgång. Under en temadag, arrangerad av Specialpedagogiska skolmyndigheten, träffas lärare för att förkovra sig i vad de kan göra för elever som har en hörselnedsättning.
Tics är repetitiva och ofrivilliga rörelser och ljud. I ett nystartat projekt testas behandling över nätet för barn som drabbats. Per Andrén, psykolog och doktorand vid institutionen för klinisk neurovetenskap, förklarar hur projektet går till.
Åsa Löwenadler på Fyllingeskolan låter eleverna lägga fram en skylt för att visa att de behöver hennes uppmärksamhet. Det gör väntan lättare för elever med npf.
Vem ska göra de extra anpassningarna? Läraren eller specialpedagogen? När ingen vill ta ansvar sätter skolorna i stället sitt hopp till ”superläraren”.
Young children treated for attention-deficit/hyperactivity (ADHD) disorder performed worse in school and had worse health outcomes, even with medication, a large retrospective study from the U.K. found.