Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 124 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Språkutveckling och ökad fantasi tack vare bokutmaning

2017-06-16
Det är viktigt att elever uppmuntras till att läsa, inte minst för att stimulera språkutveckling men även för att läsning bidrar till ökad fantasi och empati. Det säger Sara Seyffart, svensk- och dramalärare på Östervångsskolan, en av Specialpedagogiska skolmyndighetens skolor för elever som är döva eller som har en hörselnedsättning.
Forskning och utveckling kategorier

Så stöttar du särskilt begåvade elever

2017-06-15
Särskilt begåvade elever har hög inlärningsförmåga och mår bra av utmaningar men det är inte ovanligt att de har svårt att klara skolan, för att de vill passa in eller för att de tappat lusten att lära. "Sverige är ett u-land när det gäller att stötta de här eleverna", säger läraren och specialpedagogen Mona Liljedahl.…

Att överbrygga klyftor i ett digitalt lärandelandskap: design och iscensättning för skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium

2017-05-30
Karin Forslings studie visar att att implementering av digitala verktyg jämsides med fortbildning för lärarna och lärarnas spontana kollegiala lärande leder till skolutveckling.

If they only knew. Bullying victimization among children and youth in the Nordic countries

2017-05-30
Ylva Bjereld har utforskat mobbning i de nordiska länderna, vilka resurser som potentiellt kan stärka mobbade barns psykiska hälsa. Frågor om hur relationer till lärare har också en väsentlig plats.
1123124125247