Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 123 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Samverkansprojekt, och sen då? En uppföljande studie av samverkansprocessen kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa

2017-08-08
Förankring, helhetsperspektiv, engagemang, kunskap och tydlighet. Dessa fyra faktorer är särskilt viktiga för att samverkansprojekt kring barn som far illa eller riskerar att fara illa, ska fungera, visar Ulrika Englund i sin forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Internationellt: Inklusion og eksklusion i skolens praksis

2017-06-20
I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forståelser af den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemført med det formål at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der…
Forskning och utveckling kategorier

Depression hos unga personer

2017-06-20
I sin avhandling vid avdelningen för hälsovetenskap, Mittuniversitetet har Heléne Zetterström Dahlqvist undersökt bestämningsfaktorer som på olika nivåer (individuell, psykosocial och strukturell) kan kopplas till depression och depressiva symptom hos ungdomar i Sverige. Hon har också studerat om en förebyggande metod (DISA) som används i skolor har effekt, när den används av skolans personal. (s.10)
1122123124247