Tvärprofessionellt och kollegialt lärande kan stärka elevhälsan. Det tror specialpedagogen Veronica Ferm efter att ha läst en praktiknära bok om samverkan.
Tonåringar presterar bättre och får bättre betyg när de får börja skoldagen senare. Detta slår bland andra professor John Axelsson vid Stressforskningsinstitutet fast.
För två år sedan hade arbetslaget på Klossdammens förskola i Söderhamn svårt att möta barngruppens behov. Handledning och en modell för att utveckla förskolans arbetssätt gav tid för samtal, kunskap och verktyg att komma vidare.
Girls are much less likely to be diagnosed with autism, but that may be because the signs of the disorder are different than in boys. And girls may be missing out on help as a result.
Teachers can help to teach English-language learners by adopting technology tools, special-education teacher Dawn Mills suggests. In this blog post, she shares three ways to use the tools, including by gathering student data that could help guide interventions.
Unga ensamkommande och icke-ensamkommande flyktingar riskerar i högre grad att hamna utanför både arbete och utbildning jämfört med ungdomar födda i Sverige. Det visar Hélio Adelino Manhics som forskat om unga flyktingar.