Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 117 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning lyfter fram könsskillnaderna i stöd

2017-10-27
Hur ser egentligen skillnaderna ut mellan flickors och pojkars stöd i skolan? Forskare har undersökt vad vi kan göra för att höja kunskapen om genus, funktionsnedsättningar och specialpedagogik i skolan. "Lärarna i skolan behöver inte känna att de måste klara allt själva", säger forskaren Charlotta Pettersson.
Forskning och utveckling kategorier

Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv

2017-10-24
Denna FoU-skrift avser att bidra till att öka och sprida kunskaper om olika aspekter av genus, funktionsnedsättningar och special­pedagogik. Om hur villkoren ser ut för flickor respektive pojkar med funktionsnedsättning i skolan, på fritiden och med blicken riktad mot vuxenblivande i det viktiga arbetet att skapa en lik­värdig skola för alla elever. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Internationellt: Children who struggle to read or write may actually have hearing problems, study finds

2017-10-18
Students with literacy-based learning disabilities may struggle with undiagnosed mild to moderate hearing impairment, according to researcher Helen Breadmore of Coventry University. Breadmore suggested that hearing impairments may make it more difficult for students to understand classroom instruction or link sounds and language to text.
1116117118247