Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 113 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Ny bok om barns övergångar från förskola till skola

2017-11-28
Boken ”Barns övergångar” handlar om barns pedagogiska övergångar från förskola till skola och är en antologi med kapitel skriva av flera olika forskare. Jenny Wilder, docent vid Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, har varit redaktör för antologin tillsammans med Anne Lillvist, docent vid Mälardalens högskola.
Forskning och utveckling kategorier

Organisationer bemöter personer med utvecklingsstörning olika

2017-11-28
Blir en individ med utvecklingsstörning bemött på samma sätt om denne är elev i skolan, patient inom sjukvården eller klient inom socialtjänsten? Nej, sannolikt inte, säger Jens Ineland som är docent i specialpedagogik. De organisatoriska förutsättningarna för det vardagliga arbetet varierar, vilket påverkar förhållningssätt och handlingsmönster.
Forskning och utveckling kategorier

Eleverna är experter på vad de behöver i sin vardag

2017-11-28
Den 20 november 1989 antog FN:s generalförsamling konventionen om barns rättigheter. Barnets bästa ska beaktas i alla beslut som rör barn, står det bland annat i konventionen. Varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Vi vill uppmärksamma denna viktiga årsdag och ger här en inblick i…
Forskning och utveckling kategorier

Metod för att främja ögonkontakt hos barn med autismspektrumstörning

2017-11-28
Birgitta Spjut Janson har i sin avhandling vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet utvärderat en metod för att öka förmågan till gemensamhetsfokus hos barn med autismspektrumstörning. Metoden kallas Imitation Responsiv (IR) och har utveck­lats vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Liknande behandlingsmetoder har utvecklats och prövats i andra delar av världen.
1112113114247