Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 109 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Att främja lärande genom pulshöjande aktiviteter

2018-01-30
Syftet med denna utvecklingsrapport är att undersöka huruvida pulshöjande aktiviteter i specialskolan ger effekt för elevernas kunskapsresultat och självskattade hälsa. Rapporten utgår ifrån en särskilt satsning på Birgittaskolan i Örebro, där eleverna förutom den ordinarie idrottsundervisningen också erbjöds extra pass med pulshöjande aktiviteter. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 4, 2017

2018-01-30
Användning av digitala verktyg i lärandet ger möjlighet till mer individuella lösningar. I nummer 4 av tidningen Lika värde 2017 kan du få råd att komma igång med digitalt lärande och läsa om verksamheter som har kommit en bit på vägen. (pdf)

Ger nycklar till förståelse

2018-01-30
Det här är en praktisk handbok som lyfter fram begreppet tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik syftar till att göra händelser, handlingar och situationer begripliga och hanterbara. För att inte funktionsnedsättningar ska bli ett funktionshinder kan vi ta hjälp av olika anpassningsnycklar, som låser upp hinder som uppstår i lärmiljöer och lärsituationer för elever med autism och…
Forskning och utveckling kategorier

Tre sätt att utmana de särbegåvade

2018-01-24
Boken särskilt begåvade elever: Pedagogens utmaning och möjlighet är mycket användbar för oss som arbetar i skolan. Bland annat finns ett avsnitt om hur man kan upptäcka och identifiera elever som är särbegåvade och vilka svårigheter som kan finnas eftersom de sällan upptäcks genom vanliga prov eller vid betygsättning.
1108109110247