Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 105 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Specialpedagogerna måste vara med i bedömningsarbetet

2018-04-06
Det finns en djupt rotad tradition av specialpedagogen som en sista utpost dit elever skickas när allt annat misslyckats. Men specialpedagogik handlar om tillgänglighetsarbete, om att organisera verksamheten efter elevernas behov. För det krävs att specialpedagogerna är delaktiga i lärarnas planering av undervisningsstrategier och därmed i betyg- och bedömningsarbetet, säger undervisningsrådet Helena Wallberg.

Frustration och otillräcklighet vardag för lärare

2018-03-29
Många lärare känner frustration och otillräcklighet i sitt arbete med att inkludera elever med beteendeproblem. Mycket tid ägnas åt att försöka fostra och resonera kring hur man ska och inte ska bete sig mot andra, på bekostnad av undervisningen. Resultatet blir att både eleverna själva och deras klasskamrater far illa, visar forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Stöd till skolors utveckling av elevhälsoarbetet

2018-03-28
Ett nytt stödmaterial ger skolor stöd att utveckla ett mer hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete. Det vänder sig i första hand till rektor och den samlade elevhälsan som tvärprofessionellt team. Men det kan även användas av lärare, övrig skolpersonal eller andra som är intresserade av att utveckla elevhälsoarbete.
Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 1, 2018

2018-03-28
Språket ger oss identitet, gemenskap och delaktighet. Hur möter man då barn och elever med språkstörning? Fokusera på vad eleven kan, visualisera undervisningen, se till att verksamheten har kompetens och prova en sak i taget, är några goda råd i årets första nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Fortsatt sämre villkor för utbildning för personer med funktionsnedsättning

2018-03-27
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har kartlagt vad olika studier och rapporter berättar om barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning, och deras tillgång till en likvärdig och tillgänglig utbildning samt en trygg lärmiljö. Kartläggningen visar på flera brister i utbildningen.

Alma Memisevic: När forskningen skuldbelägger eleven

2018-03-26
En bekymmersam utveckling inom det specialpedagogiska fältet kan skönjas, där elever i behov av särskilt stöd görs till utvecklingsneurologiskt betingade problem, istället för att fokusera på vad lärare och förskola i samverkan med specialpedagoger kan göra i undervisningen.
1104105106247