Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 1 av 251

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Månadens forskare: Thomas Barow

2024-12-18
Han är professorn som är nyfiken på det mesta. Det har bland annat tagit honom från Tyskland till Sverige och Örebro, där han sedan 2022 är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Att se alla elever och inkludering, både i Sverige och internationellt, är några huvudspår i hans forskning. Och månadens forskare är oroad över…
Forskning och utveckling kategorier

More stimulating lessons for children with autism

2024-12-02
In the context of inclusive classroom teaching, experts in didactics and educational science have set out to help pupils with autism spectrum disorder to derive valuable learning opportunities and improve their social skills. With the help of science experiments in group settings, the researchers aim to create an environment that provides neurodiverse children with positive…

Forskningsutblick: Lärares perspektiv på stödjande och inkluderande skriftspråkspraktiker

2024-11-26
Artikeln handlar om lärares reflektioner över språk-, skriv- och läsundervisning för yngre elever. Lärarnas målsättning är att utveckla inkluderande undervisningspraktiker. Deras intention är att förebygga, identifiera och undanröja hinder så att alla elever får förutsättningar att delta och lära i skriftspråkundervisningen.

Forskarintervju: Tidig och intensiv insats hjälper elever att lära sig läsa och räkna

2024-11-26
Att lära sig läsa och räkna hör i början på lågstadiet till grundläggande färdigheter. Vissa elever kämpar med att tillägna sig dessa färdigheter. Forskaren Hanna Lindström-Sandahl har utvecklat och utvärderat specialpedagogiska undervisningsprogram som kan göra stor skillnad för elever som visar tidiga svårigheter med att läsa och räkna.

Forskningsutblick: Två olika berättelser? Föräldrars och lärares syn på barns behov av stöd i skolan

2024-11-26
Syftet med studien var att undersöka i vilken grad lärare och föräldrar och vårdnadshavare har en samsyn då det gäller barns behov av stöd i skolan. Ett enkätmaterial där lärare och föräldrar hade besvarat frågor om 476 barns behov av stöd analyserades. Resultatet visade att det finns stora brister i samsynen.
12251