MIK Sveriges kunskapsbank är fylld med tips, fördjupning och material för dig som är pedagog, bibliotekarie, barn, förälder, tonåring eller pensionär. Botanisera bland ämnena nedan, eller använd sökfunktionen för att hitta det du letar efter.
Sociala medier har revolutionerat möjligheterna att umgås bortom begränsande normer för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Samtidigt är de mer utsatta för avigsidorna med livet online.
Teachers are becoming stars these days on TikTok, that social media platform for sharing short videos. And some of them say the platform serves as a kind of virtual teaching lounge during COVID. But is it a good thing for the teaching profession that classroom instructors are part of a site known for dance crazes,…
I en ny avhandling kartlägger Kim Sylwander unga tjejers vardag på sociala medier – en miljö där hat och kränkande handlingar sammanvävs med vänskapsyttringar och kärlek.
An educator started "An Anonymous Teacher Speaks" project on Twitter last Friday, which offers the realities of teaching during the coronavirus pandemic. In this interview, the educator who posted the messages says teachers share their frustrations, which are added to Twitter without their names.
Researchers studied survey responses of over 12,600 youths ages 11 to 15 and found that the more youths saw their parents as loving, the less likely they were to engage in cyberbullying.
Tillgången till digitala verktyg för internetanvändning är lägre för ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning än för ungdomar generellt, med undantag för surfplattor. Det visar Kristin Alfredsson Ågren i sin forskning.
För de unga som utsätts för mobbning i dagens digitala värld är det nästan omöjligt att slippa undan. Mobbningen sker inte längre bara på skolgården utan finns ständigt närvarande på nätet, i de sociala medierna och i klass-chatten, något som TikTok-stjärnan Nathalie Danielsson fick erfara. (webb-tv)
Sociala medier erbjuder nya möjligheter för lärare att dela erfarenheter och diskutera frågor som rör deras professionella arbete med kollegor i hela landet. Viktigt för lärares deltagande i grupper i sociala medier är kontinuitet, tillgänglighet och möjlighet att själv kunna styra innehållet.