Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Slöjd"

Visar sida 8 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Förebilder i slöjd. En undersökning om vem som kan ses som förebild i nutida pedagogisk slöjd.

2018-11-12
Slöjdundervisningen skulle kunna spela en viktig roll för att ge eleverna fler exempel på förebilder genom att lyfta fram inspirerande exempel på konst, hantverkare, slöjdare, konsthantverkare, designers, konstnärer och formgivare. Det skulle vara spännande att se hur det skulle påverka undervisningen och lärandet i slöjden. Kanske det på sikt skulle påverka den status slöjd och…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsfältet digitala verktyg i undervisningen

2018-10-29
Digitaliseringen och de digitala verktygens närvaro i skolundervisningen har de senaste åren ökat i omfattning. Forskning har dock bedrivits sedan 1950-talet med skiftande perspektiv vad gäller utgångspunkt och användningsområde. Slöjdlärarportalen ger en kortfattad introduktion till forskningsområdet som kan relateras till slöjdundervisning.
Forskning och utveckling kategorier

Digitala verktyg i slöjdundervisningen – utmaningar och möjligheter

2018-09-14
Slöjdämnet har sin bakgrund i ett analogt arbetssätt där flit, noggrannhet och sinnlighet varit i fokus men är i dagens skola ett transdisciplinärt ämne som berör både design, teknik och samhälle. Forskningsfältet vad gäller digitala verktyg och slöjddidaktik är dock än så länge relativt outforskat. Slöjdlärarportalen tar upp utmaningar och möjligheter med digitala verktyg i…
Forskning och utveckling kategorier

Kommunikative ressourcer i håndværksmæssig undervisning. Hvordan underviserens handlinger bliver til den lærendes handlinger

2018-09-10
Vilka kommunikativa resurser ger de bästa förutsättningarna för att undervisa i hantverksmässigt lärande? Studiens resultat visar att lärare i regel använder sig av konkreta handlingar framför fiktiva, samt kroppslig kommunikation framför verbal kommunikation.
Forskning och utveckling kategorier

The rebellious teacher or a rebel with a cause. An interdisciplinary view on sloyd science

2018-09-10
I skolsammanhang kan en aktivist benämnas som en rebellisk lärare som inte tar hänsyn till ämnesgränser utan använder skolslöjd tillsammans med ett annat skolämne. Artikelns studie är genomförd i en undervisningspraktik där material och tekniker kombineras med syfte att lära och uttrycka sig genom att utgå från hantverket.
Forskning och utveckling kategorier

Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: slöjd)

2018-08-24
Viktiga delar i det parallella språk- och kunskapsutvecklande arbetet är att låta eleverna via translanguaging ta hjälp av sina samlade språkliga resurser, att arbeta med kontextualisering och att uppmuntra interaktion. Genom att ge eleverna möjlighet till en varierad språk- och kunskapsutvecklande undervisning och ge dem möjlighet att uttrycka sig på ett varierat sätt kan slöjdlärare…
178913