Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Slöjd"

Visar sida 6 av 12

Forskning och utveckling kategorier

Intervju med Hanna Hofverberg om den nya doktorsavhandlingen med fokus på miljö och hållbarhet i slöjdundervisning

2019-09-20
Som vi tidigare skrivit om här på Slöjdlärarportalen tog Hanna Hofverberg sin doktorsexamen i mars i didaktik vid Uppsala universitet med doktorsavhandlingen Crafting Sustainable Development. Studies of Teaching and Learnaing Craft in Environmental and Sustainability Education.Nu ställs också några intervjufrågor till Hanna om hennes erfarenheter av avhandlingsarbetet och disputationstillfället och hur hon ser på framtiden utifrån avhandlingsresultaten.
Forskning och utveckling kategorier

”Eleverna ser kopplingen mellan slöjden och samhället”

2019-09-19
Torbjörn Persson, träslöjdslärare på Sandeklevsskolan i Göteborg, svarar på frågor från Susanne Staf, lektor på Center för skolutveckling. Frågorna handlar om slöjdens betydelse, dess koppling till arbetslivet och Torbjörn Perssons erfarenheter från en skola med elever från två områden med väldigt olika socioekonomisk status.
Forskning och utveckling kategorier

Intervju med Anna Ekström om hennes doktorsavhandling: ”Instructional work in textile craft: Studies of interaction, embodiment and the making of objects”

2019-08-23
Anna Ekström var doktorand i det av Vetenskapsrådet finansierade slöjdforskningsprojektet “Kommunikation och lärande i slöjdpraktiker (KOMOLÄR)”, som pågick 2004–2009. Hon disputerade 2012 vid Stockholms universitet med doktorsavhandlingen ”Instructional work in textile craft: Studies of interaction, embodiment and the making of objects”. Slöjdlärarportalen har ställt några frågor till Anna om avhandlingen:
Forskning och utveckling kategorier

"Om makerkultur och lärande i och utanför skolan"

2019-02-04
I Sverige finns en lång tradition av studieförbund och studiecirklar och på senare år har även fenomenet makers kommit hit. Christian Svensson, hemslöjdskonsulent och aktiv inom makerkulturen, skriver i Slöjdlärarportalen om sina erfarenheter från arbete med makerkultur i och utanför skolmiljö.
156712