På grund av den nu rådande situationen med covid-19 har universitet och gymnasieskolor övergått till fjärr- och distansundervisning. Grundskolan kan tvingas följa efter inom kort och samtidigt som att många frågor väcks i sociala medier så fylls de glädjande nog också med många kreativa inlägg från landets slöjdlärare.
Sveriges slöjdforskare samlades på Linköpings universitet för att etablera ett nationellt nätverk, Slöjdforsk. Syftet är att stärka slöjdforskningens position inom akademin och ge slöjdämnet en röst i skolpolitiken.
Slöjdforskaren Hanna Hofverberg blev nyligen intervjuad av Poddagogen, en podd som vänder sig till lärare och som intresserar sig för nya avhandlingar. (webb-radio)
I podcasten Poddagogen, avsnitt 4, möter vi forskaren Hanna Hofverberg som berättar om slöjd och hållbar utveckling. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.
I slutet av september, just när den nordiska slöjdkonferensen Make&Learn pågick i Göteborg, publicerades ett specialnummer i den vetenskapliga journalen Nordic Studies in Education, NSE, med temat Sloyd Education, Learning and Sustainability.
Britt-Marie Halvorsen är doktorand i slöjdpedagogik vid Finlands svenskspråkiga universitet, Åbo Akademi i Vasa. Britt-Marie arbetar som textillärare inom grundskolan i utkanten av en större stad i Sverige, parallellt som hon är antagen som doktorand sedan hösten 2013.
Att ha en didaktisk medvetenhet om kommunikationsformer och kommunikativa resurser ökar förutsättningarna för läraren att på förhand veta hur och på vilket sätt eleven bäst kan mötas. Det visar Joakim Andersson som studerat olika kommunikationsformer i slöjdundervisningen.
Läroplanen slår fast att ämnet ska utveckla både individ och samhälle genom att elever lär sig kreativitet och att tro på sin egen förmåga genom manuellt och intellektuellt arbete i förening, lär sig att skapa genom problemlösning inom hantverkstraditioner och design samt lär sig att tänka och att uttrycka sig genom föremål, material och redskap.…
I början av året presenterade Jesper Aaröe sitt avslutande examensarbete inom ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Jesper som har slöjd som sitt huvudämne har genom djupintervjuer undersökt tre slöjdlärares upplevelser av flerspråkig undervisning.
Idag syftar slöjdundervisningen bland annat till att utveckla elevernas kunskap om färg, form, design och hantverk. I undervisningen ska eleverna också ges förutsättningar att lära sig om material, materialhantering och hur de utifrån ett samhällsperspektiv kan bidra till en hållbar utveckling. Att kunna utveckla ett föremål efter egen idé och lösningsförmåga får oss att växa…