Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Slöjd"

Visar sida 4 av 12

Forskning och utveckling kategorier

Slöjd i Coronatider

2020-03-20
På grund av den nu rådande situationen med covid-19 har universitet och gymnasieskolor övergått till fjärr- och distansundervisning. Grundskolan kan tvingas följa efter inom kort och samtidigt som att många frågor väcks i sociala medier så fylls de glädjande nog också med många kreativa inlägg från landets slöjdlärare.
Forskning och utveckling kategorier

"Berätta om slöjdens värden!"

2019-12-13
Läroplanen slår fast att ämnet ska utveckla både individ och samhälle genom att elever lär sig kreativitet och att tro på sin egen förmåga genom manuellt och intellektuellt arbete i förening, lär sig att skapa genom problemlösning inom hantverkstraditioner och design samt lär sig att tänka och att uttrycka sig genom föremål, material och redskap.…
Forskning och utveckling kategorier

Slöjdämnets många material

2019-11-29
Idag syftar slöjdundervisningen bland annat till att utveckla elevernas kunskap om färg, form, design och hantverk. I undervisningen ska eleverna också ges förutsättningar att lära sig om material, materialhantering och hur de utifrån ett samhällsperspektiv kan bidra till en hållbar utveckling. Att kunna utveckla ett föremål efter egen idé och lösningsförmåga får oss att växa…
134512