Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolporten"

Visar sida 1 av 10

Lärarpanelens favorit: Komplexa processer i lärares lärande

18 december
Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar Peter Johannesson, vars avhandling har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit.

Avhandling om sex och samlevnad i biologiböcker utsedd till Lärarpanelens favorit

16 maj
Flera ämnen saknas i avsnitten om sexualundervisning i läroböckerna i biologi. Det visar Hannele Junkalas forskning i vilken hon har undersökt sexualundervisningens innehåll i ett antal biologiböcker för högstadiet, samt gjort observationer av biologilektioner i årskurs 8. Hennes avhandling är nu vald till Lärarpanelens favorit. 

Avhandling om elevers strategier för att hjälpa varandra utsedd till Lärarpanelens favorit

11 april
Elever utvecklar olika informella strategier för att hjälpa varandra med skoluppgifter utan lärarnas vetskap. Utöver att betygen inte blir rättvisa innebär det också att elever inte får det stöd de behöver. Det visar Charlotta Rönns forskning i vilken hon har följt en klass från årskurs 8 till och med årskurs 9. Hennes avhandlingen har nyligen valts till…
1210