David Paulsrud vill med sin avhandling bidra med kunskap om hur idén om inkludering förändrar och förändras i rörelsen mellan utbildningens policy och praktik.
I strävan efter att inkludera alla elever i ordinarie undervisning uppstår ibland fler problem än fördelar, speciellt när realiteten präglas av budgetnedskärningar som leder till stora klasser och färre lärare. Därför måste framtidens skola våga bryta med gamla mönster och vara beredd på omfattande förändringar, inte minst i synen på elever, skriver doktoranden Johanna Lüddeckens.
Doktoranden Kristine Hultberg Ingridz reflekterar över vad det betyder att ett godkänt matematikbetyg är vägen till högre studier. Samhällets fixering vid matematikkunskaper gör att de som misslyckas inte får möjlighet att följa sina drömmar, menar hon.
Regeringen tänker satsa hundratals miljoner kronor på att upprätta skolbibliotek i alla Sveriges skolor. Tankesmedjan Timbro har uttryckt oro för att åtgärden inte har tillräcklig evidens. Gunnlaugur Magnússon synar här deras argument.
The study examined how legislators, central bureaucrats, and teachers interpret the Swedish School Act's formulation that education should be based on science. A special focus was on education about values.
Det krävs mer än bara bibliotek, böcker och bildning för att rädda skolan från de hot som den nuvarande marknadslogiken för med sig, skriver Erik Cardelús i en replik på Gustav Borsgårds artikel om debatten om skolan och läskrisen.
Samma debattörer som efterlyser ett större kunskapsfokus och mer fakta i skolan, bygger själva sin argumentation på alltför svaga kunskaper om kunskapsbegreppet, skolans uppdrag och dess historia, menar Hanna Sjögren, och efterlyser en mer påläst debatt.
The study examined how legislators, central bureaucrats, and teachers interpret the Swedish School Act's formulation that education should be based on science. A special focus was on education about values.
This article offers new empirical evidence regarding the limits of the premises of educational privatisation policies. Educational markets rely on the assumption that private participation has the potential to boost school diversification and open new educational opportunities for students from disadvantaged backgrounds.
Denna kartläggning är tänkt att synliggöra en avgränsad del av forskning kring tidig läs- och skrivundervisning med eller utan digitala redskap vilket inte kan jämföras med en traditionell genomförd forskningsöversikt. (pdf)