Justin Zelime har undersökt och analyserat effekterna av den afrikanska republiken Seychellernas officiella språkpolicy för utbildning i relation till lärares och elevers åsikter om och praktiska erfarenheter av denna språkpolicy.
I artikeln analyseras rektors, speciallärares, lärares och elevers berättelser om en elevs erfarenheter av försöksverksamheten. Eleven blev enligt berättelserna mycket ledsen och bytte skola efter att ha fått sina första betyg.
Skolor kommer fortsätta att vara egennyttiga och stå i konflikt med samhällsuppdraget så länge marknadskrafterna får styra. Det menar nationalekonomen och skolforskaren Jonas Vlachos, som ger en mörk bild av det svenska skolsystemet.
Värden i utbildningspolicys tolkas olika på nationell och lokal nivå, vilket tillsammans med ojämnt fördelade resurser kan öka klyftan mellan stad och landsbygd. Det är en av slutsatserna i en nyligen publicerad avhandling.
Ulrika Bergstrand har i sin avhandling beskrivit och analyserat re-kontextualisering av värden i utbildningspolicy. Resultaten visar att ett dominerande policymål är att skolan ska främja elevernas kunskapsutveckling samt inkludera alla elever i undervisningen.
Skolpengssystemet där kommunala och fristående huvudmän får samma skolpeng är djupt orättvist. Skolpengen måste differentieras så att kommunala skolor inte missgynnas, skriver skoldebattören och skolledaren Linnea Lindquist.
Privata storföretag och andra externa aktörer bidrog aktivt och påverkade processen med att införa programmering i skolan. Det visar Anthemis Raptopoulou som forskat om den politiska process som ledde till att programmering infördes i den svenska läroplanen.
Huvudmännen är inte mogna ansvaret för skolan, menar forskaren Gunnlaugur Magnússon. När de får kritik av Skolinspektionen känns de ofta inte vid konsekvenser av sina politiska beslut, utan puffar ansvaret ner på rektorerna.
Ett ökat fokus på skolliknande undervisning i förskolan kräver ordentlig reflektion över vad syftet med förskolan egentligen är. Förskolan bör vara något annat än en verksamhet som ska förbereda barnen för en framtida skolgång, skriver Emelie Nilsson och Therese Lindgren vid Malmö universitet