Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolpolitik"

Visar sida 1 av 41

Välj typ av innehåll inom kategori "Skolpolitik":

Varför började lärare agera kollektivt?

Idag 08:14
Lärare är en tjänstemannagrupp som har haft stort inflytande på den skolpolitiska utvecklingen i Sverige. Men varför började lärare agera kollektivt? I en ny avhandling av J. Martin Andersson, Umeå universitet, utmanas föreställningen att detta enbart berodde på folkskolans tillkomst år 1842 och den byråkratiska organisationsmodellens genomslag bland arbetstagare.

Viktigt med likvärdig utbildning – även för framgångsrika elever

8 december
Alla elever ska stimuleras i skolan, även de som har lätt för att lära sig. Det menar rektorerna och lärarna i såväl det svenska som i det engelska skolsystemet, konstaterar Åsa Melander som forskat i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier

Seksualiseringen av barnehagebarnet: En diskursanalyse av politiske og faglige tekster om «barnets seksualitet»

11 november
I denne teksten anvender jeg en diskursanalyse, primært basert på analytiske begreper fra Norman Fairclough samt Ernesto Laclau og Chantal Mouffe, for å undersøke hvordan barnehagebarnet i Norge seksualiseres av en seksualiserende diskurs som definerer barnet som et seksuelt subjekt. (pdf)
1241