Det har hänt att skolor med hög andel elever med invandrarbakgrund stängs i syfte att minska segregation. Men metoden fungerar sällan, enligt forskning. Det finns nämligen en viktig hake.
Idag presenterades en forskningsrapport kring hur elever, lärare och rektorer upplevt sammanslagningarna av skolor i Trollhättan. Forskare vid Högskolan Väst har sedan stängningen av två skolor i ett segregerat område hösten 2021 följt förändringen. Det sammantagna resultatet visar en övervägande positiv bild.
Using simulation models calibrated with administrative data for all primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden, Selcan Mutgan and Eduardo Tapia assess the potential impact of school closure on ethnic school segregation.
På senare år har kommuner ibland stängt skolor dominerade av elever med invandrarbakgrund för att motverka segregation. Men nya datasimuleringar som gjorts av forskare vid Linköpings universitet visar att metoden sällan kommer att leda till önskat resultat.
Socialdemokraterna tappar stort i väljarstöd när de lägger ned skolor på landsbygden. Mer än vad Moderaterna tappar. Det visar en ny studie från Stockholms universitet. "Det handlar framför allt om bilden man har av partierna", säger doktoranden Zeth Isaksson.
Hur upplever lärare, rektorer och elever det att vara del av ett politiskt försök att minska skolsegregation? Det ska två forskare från Högskolan Väst presentera i början av nästa år.
Skolan Kronan i Trollhättan kämpade med niornas låga behörighet till gymnasiet – men att flytta elever till andra skolor påverkar oftast inte deras betyg, enligt forskaren Jonas Larsson Taghizadeh vid Uppsala Universitet som studerat 97 skolstängningar.