Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolhistoria"

Visar sida 3 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Skolhistoria":

Forskning och utveckling kategorier

Unga kvinnor centrala för folkskolans etablering

2021-05-17
Svenska folkskolans etablering under 1800-talets senare del innebar att en ny arbetsmarknad växte fram där blivande lärare behövde rekryteras till det stadigt växande antalet skolor. Vilken klassbakgrund hade de kvinnor och män som blev lärare? Och hur påverkade yrkesvalet möjligheterna till en eventuell familjebildning bland de kvinnliga lärarna? Det är några av frågorna som ställs…
Forskning och utveckling kategorier

Lärarlegitimation som facklig professionsstrategi. En analys av den svenska legitimationsreformen som argument för lärares (re)professionalisering

2020-09-15
Charlotte Baltzer har forskat om läraryrkets professionalisering  genom att särskilt undersöka hur de fackliga organisationerna, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet, argumenterat för införande av lärarlegitimation.

Örebro universitet leder ny historisk forskning för dagens skoldebatt

2020-02-05
Fyra universitet samarbetar i en forskarskola för att utveckla en helt ny forskningsinriktning – tillämpad utbildningshistoria. Syftet är utbildningshistorisk forskning som är direkt relevant för skolan och skoldebatten idag. Nio doktorander rekryteras i satsningen, som finansieras med 38 miljoner kronor av Vetenskapsrådet.
1 2 3 4 13