Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolhistoria"

Visar sida 2 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Skolhistoria":

Utbildning för en hållbar framtid – hon söker svaren i religionsundervisningen

2023-02-14
Hur ska vi förbereda våra barn för att rädda sin egen framtid? Den frågan ställer sig Viktoriia Chorna när hon beskriver sitt senaste forskningsprojekt där hon utifrån religionsundervisning tittar närmare på hållbar utveckling i svenska grundskolan under 1900-talet.
Forskning och utveckling kategorier

Unga kvinnor centrala för folkskolans etablering

2021-05-17
Svenska folkskolans etablering under 1800-talets senare del innebar att en ny arbetsmarknad växte fram där blivande lärare behövde rekryteras till det stadigt växande antalet skolor. Vilken klassbakgrund hade de kvinnor och män som blev lärare? Och hur påverkade yrkesvalet möjligheterna till en eventuell familjebildning bland de kvinnliga lärarna? Det är några av frågorna som ställs…
Forskning och utveckling kategorier

Lärarlegitimation som facklig professionsstrategi. En analys av den svenska legitimationsreformen som argument för lärares (re)professionalisering

2020-09-15
Charlotte Baltzer har forskat om läraryrkets professionalisering  genom att särskilt undersöka hur de fackliga organisationerna, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet, argumenterat för införande av lärarlegitimation.
1 2 3 13