Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolbibliotek"

Visar sida 5 av 5

Välj typ av innehåll inom kategori "Skolbibliotek":

Biblioteken missar målet i egna sociala medier

2014-05-16
Maria Kronqvist-Berg har undersökt samspelet mellan allmänna bibliotek, användare och sociala medier. Hon konstaterar att de flesta bibliotek misslyckas med att framgångsrikt använda sociala medier.
Disa Edvall Malm

Bristande samarbete kring kriminella ungdomar

2012-12-11
I stället för att diskutera hur kriminella ungdomar kan få stöd ser polisen och socialtjänsten ungdomskriminaliteten som ett samhällsproblem, menar forskaren Disa Edvall Malm.

Motstridiga krav när barn söker information

2011-12-12
Barn förväntas vara självständiga och använda sig av digitala redskap när de söker efter information under de första skolåren. Men skolan har en stark tradition av att man ska hitta rätt svar och att böcker är bättre än internet. Det framgår i Anna Lundhs avhandling Doing research in Primary School: Information Activities in Project-Based Learning .
Forskning och utveckling kategorier

Verktyg för lärande: Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning

2010-02-22
Cecilia Gärdéns avhandling "Verktyg för lärande: Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning" syftar till att fördjupa vår kunskap om informationspraxis inom kommunal vuxenutbildning, genom att undersöka informationssökning och informationsanvändning i samband med en specifik skoluppgift. Den teoretiska ram som använts är ett socio-kulturellt synsätt.

Different images of science - a study of how science is constituted in exhibitions

2008-05-26
Eva Davidsson visar i "Different images of science" att sicence centers inte problematiserar naturvetenskapliga frågor fullt ut. Om man inte visar att naturvetenskapen också är kontroversiell och mångfacetterad är det svårt att fånga de ungas intresse.

Från vildmark till grön ängel: Receptionsanalyser av läsning i åttonde klass

2008-03-25
Hur läser åttondeklassare den skönlitteratur som ingår i svenskämnet på högstadiet, och vilken hänsyn tas till tjejers respektive killars privata läsupplevelser? Det studerar Helen Schmidl i avhandlingen "Från vildmark till grön ängel".
1 4 5