En förutsättning för att kunna hålla digitala bibliotekslektioner är att det finns ett väl fungerande samarbete med lärare, skriver skolbibliotekarie Jana Nylén.
"Om inte skolbiblioteket synliggörs i skolans systematiska kvalitetsarbete, är det en indikator på att det inte är en viktig del av skolans verksamhet?", skriver Maria Schedvin, utvecklingssekreterare på Utvecklingsavdelningen, grundskoleförvaltningen, Malmö stad.
Med ett flerspråkigt fokus och mångspråksböcker i biblioteket arbetar Sofielundsskolan enligt devisen “Alla språk är kunskapsspråk”. "Det handlar om social rättvisa och det är identitetsstärkande", menar Fredrik Lindskoug, skolbibliotikarie.
För att rätt bok ska nå rätt elev vid rätt tillfälle krävs en skolbibliotekarie som känner till stigarna i bokskogen. Professor Åsa Wengelin berättar om litteracitet med särskilt fokus på personer med läs- och skrivsvårigheter. Karin Wessman, bibliotekarie på Hvitfeldtska gymnasiets bibliotek, berättar mer om hur de jobbar. (webb-tv)
Väcker förskolebibliotek barns läslust? Den frågan har tre forskare vid Mälardalens högskola studerat sedan 2017. Resultatet från projektet presenterades i dag vid en presentation vid stadsbiblioteket i Eskilstuna.
Som skolbibliotekarie är Heléne Törnfeldt både läsfrämjare och vägvisare för elevernas närvaro i de digitala miljöerna. Efter fyra års målmedvetet arbete har hon kammat hem utmärkelsen Ett skolbibliotek i världsklass till Sjöängsskolan i Älvsjö.
Edward Jensinger, rektor på NTI Gymnasiet i Lund, uppmärksammar oss på att det i självutvärderingssystemet LIKA för Lärare ställs några frågor om lärares samarbete med skolbibliotekarier inom ramen för digitaliseringen av skolan.
Lärare, skol- och barnbibliotekarier kan dra nytta av varandras kompetenser. Alla yrkeskategorierna arbetar med att stärka barns läsning. Fast de har olika ingång i arbetet.
För den halva miljonen människor som lever i digitalt utanförskap har biblioteken blivit en samlingspunkt. Elin Wihlborg och hennes forskargrupp följer hur bland annat biblioteken arbetar för att hjälpa människor och för att minska det digitala utanförskapet.
Att en elev ska ha tillgång till ett skolbibliotek är en demokratisk rättighet. Solveig Eriksson, Skolbibliotekscentralen, GSF, ger några exempel från verkligheten.
Diverse classroom libraries serve as "windows and mirrors" for students to see themselves and learn about people different from them, writes Don Vu, an elementary-school principal. Vu shares ways educators can make the most of their diverse book collections, such as letting students compare and contrast themselves against the characters in books.