Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Segregation"

Visar sida 6 av 9

Välj typ av innehåll inom kategori "Segregation":

Polariserade utbildningsval efter slopad närhetsprincip

2020-05-04
Det blev ännu vanligare att elever med höga betyg sökte till högprestigeutbildningar på högskola och universitet, och att elever med lägre betyg sökte sig till utbildningar med lägre prestige efter att en skolvalsreform till gymnasiet genomfördes i början av 2000-talet i Stockholms stad. Men förändringen kan inte förklaras av ökad segregation sett till föräldrarnas bakgrund,…
Forskning och utveckling kategorier

Taluppfattningsutveckling i förskoleklass

2020-04-16
Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet. För att möta alla elever kan skolor ha olika pedagogiska inriktningar vad gäller vad som fokuseras i undervisningen och hur undervisningen bedrivs. I denna artikel presenteras en studie om hur barn i förskoleklass i segregerat område utvecklades i grundläggande matematik…
Forskning och utveckling kategorier

Polite exclusion: high-performing immigrant students experience of peer exclusion

2020-03-06
Integration problems are often explained in terms of segregation. Students with immigrant backgrounds are frequently associated with so-called ethnically segregated residential areas and stigmatized, low-performing, suburban schools. In contrast, this study investigates high-performing students attending a well-reputed school. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Fin skola inte botemedel mot segregation

2020-03-04
Att elever med utländsk bakgrund har svårt att komma in i det svenska samhället förklaras ofta med att grupperna inte möts, varken där man bor eller i skolan. En ny studie visar dock hur segregationen följer med högpresterande elever med utländsk bakgrund in i klassrummet. De uteslöts ur den svenska gemenskapen, trots att de formellt…

Do parents really want school integration?

2020-01-30
Do parents really want school integration? The short answer is yes. Our research suggests that the vast majority of parents across political affiliation, race, class, and geographic region strongly favor schools that are racially and economically integrated. But unfortunately, this doesn’t translate into action. In districts where parents actually have a choice, schools tend to…
Forskning och utveckling kategorier

Do parents really want school integration?

2020-01-30
According to new research published today, a large majority of parents across race, class, geographic region, and political affiliation favor substantially racially and economically integrated schools, and that support appears to have increased since President Trump was elected. But research also indicates that when parents have more control over where to send their children to…
15679