I ett nytt projekt ska forskare analysera lokala initiativ för att bryta skolsegregation och öka måluppfyllelsen bland elever. Projektet har fått sex miljoner kronor av Vetenskapsrådet.
Politikerna kan inte längre kan ignorera att det är marknadsskolan som bidragit till ökad segregation och bristande likvärdighet, skriver Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.
A New York school district is restricting tracking in middle-school math, instead enrolling students of all abilities in the same courses and, at times, having students work in pairs or small groups. The change, adopted about two years ago, was meant to close the racial divide and improve performance among students in higher-level math courses…
Segregationsprocessen är till stor del orsakad av den snabba tillväxten av koncernskolor som Internationella Engelska skolan, menar Sten Svensson, fristående skoldebattör, medlem av Nätverket för en likvärdig skola.
Det blir allt vanligare att skolor läggs ner för att förbättra skolresultaten, säger forskaren Jonas Larsson Taghizadeh. Därför har han studerat effekten av tidigare skolnedläggningar i Sverige och funnit att de inte gav någon effekt på skolresultaten, samt att de mottagande skolorna över tid blir mer lika de skolor som lades ner.
I Sverige har vi backat från inkludering som politiskt mål, medan andra länder ser inkludering som ett sätt att motverka extremism och polarisering i samhället. Det menar Gunnlaugur Magnússon, docent och utbildningsforskare vid Uppsala universitet, som intervjuas i Skolportens magasin.
Att ha skolkamrater från sitt eget ursprungsland påverkar både framtida karriär och val av partner. Det visar Debbie Lau som forskat om skolsegregationens konsekvenser.
Vilka effekter har skolvalet och friskolor egentligen på den svenska skolans kvalitet, likvärdighet, skolsegregation och betygssättning? Skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren sammanfattar den empiriska forskningen på området.
Debbie Laus forskning om orsakssamband i utbildnings- och hälsopolitik visar att mångfald i skolan är ett viktigt verktyg för beslutsfattare som vill minska segregation.
Att ha skolkamrater från samma ursprungsregion som en själv har långsiktiga effekter både på individens relation och arbetsresultat. Det är en av slutsatserna från en ny nationalekonomisk studie av skolsegregation i Sverige, från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Elevsammansättningen är extra viktig för elever som bor i socialt utsatta områden och som pendlar till en socialt mer privilegierad skola. Det visar Maria Granvik Saminathen som forskat om skolors kvalitet kopplat till elevers psykisk hälsa och skolprestationer.