Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Segregation"

Visar sida 4 av 9

Välj typ av innehåll inom kategori "Segregation":

Föräldrastöd avgörande för höga skolresultat

2021-09-01
Studieengagemang och ansträngning är viktigt för att elever ska uppnå höga betyg, men det förutsätter också mycket hemarbete och ett omfattande föräldrastöd. Resursstarka elever med akademiska traditioner gynnas, och andra missgynnas i dagens skolsystem. Det visar en etnologisk avhandling från Uppsala universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare följer skolstängningen som ska minska segregationen i Trollhättan

2021-08-23
I dagarna är det dags för skolstart och ny termin. I år är det extra speciellt för de elever som tidigare gick på mellan- och högstadiet på Kronan liksom på Frälsegårdsskolan. Dessa skolenheter är nu stängda och eleverna flyttas från och med denna termin till andra skolor i Trollhättan, som ett sätt att minska segregationen…

Intergroup Contact and Negative Attitudes Towards Immigrants Among Youth in Sweden: Individual and Contextual Factors

2021-06-29
Elever som bara har ytlig kontakt med elever av utländsk härkomst tenderar att ha en negativ attityd till dessa elever. Och vice versa - vänskapliga kontakter mellan svenska ungdomar och minoriteter bidrar till mer positiva attityder.

En skola i integration? - Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration

2021-05-10
Studien tar avstamp i nedläggningen av Vivallaskolans högstadium och följer den omorganisering som skett åren därefter. Syftet med projektet är att bidra med kunskaper kring i vilken mån och på vilka sätt åtgärderna bidragit till 1) ökad måluppfyllelse och 2) ökad integration. (pdf)
13459