Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Segregation"

Visar sida 3 av 9

Välj typ av innehåll inom kategori "Segregation":

Which child to which school? How local politicians shape catchment areas, school choice and diversity

2022-08-30
Growing global debates surrounding parental school choice underscore the relevance of school place allocation. While there is much research on school choice, the enactment of such allocation policy is rarely analysed. Responding to this research gap, this article investigates how local politicians in Berlin put public primary school place allocation into practice.
Illustration: Maria Hergueta

Risk för negativ spiral

2021-11-02
Socioekonomiska skillnader leder till ökad segregation och att de kommunala skolorna får dra det tyngsta lasset. "Om man jobbar som rektor på en utsatt skola upplever man ofta att det inte finns tid att bedriva systematiskt kvalitetsarbete. Det pågår ständigt bränder att släcka", säger Petter Sandgren, forskare vid Stockholms universitet.

Föräldrastöd avgörande för höga skolresultat

2021-09-01
Studieengagemang och ansträngning är viktigt för att elever ska uppnå höga betyg, men det förutsätter också mycket hemarbete och ett omfattande föräldrastöd. Resursstarka elever med akademiska traditioner gynnas, och andra missgynnas i dagens skolsystem. Det visar en etnologisk avhandling från Uppsala universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare följer skolstängningen som ska minska segregationen i Trollhättan

2021-08-23
I dagarna är det dags för skolstart och ny termin. I år är det extra speciellt för de elever som tidigare gick på mellan- och högstadiet på Kronan liksom på Frälsegårdsskolan. Dessa skolenheter är nu stängda och eleverna flyttas från och med denna termin till andra skolor i Trollhättan, som ett sätt att minska segregationen…

Intergroup Contact and Negative Attitudes Towards Immigrants Among Youth in Sweden: Individual and Contextual Factors

2021-06-29
Elever som bara har ytlig kontakt med elever av utländsk härkomst tenderar att ha en negativ attityd till dessa elever. Och vice versa - vänskapliga kontakter mellan svenska ungdomar och minoriteter bidrar till mer positiva attityder.
12349