Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Segregation"

Visar sida 1 av 9

Välj typ av innehåll inom kategori "Segregation":

En skola för alla skapade framgång

19 februari
Ökad integration kräver aktiva skolledare, menar Stefan Lund, professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han leder forskningsprojektet ”Att ta skolan i egna händer” som handlar om kommuner och skolor där man aktivt försöker hantera skolsegregation och bristande likvärdighet mellan skolor.
Forskning och utveckling kategorier

Examining trends in school segregation in compulsory and upper secondary education in Sweden: the showcase of an urban school market

2024-10-29
The aim of the study was to examine the trends in socioeconomic, ethnic, and academic segregation in compulsory and upper secondary education in the Gothenburg school market between 1998 and 2020.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning för att ge barn i utsatta områden bättre chanser

2023-10-31
Vad blir konsekvenserna för en ung människa av att växa upp i ett utsatt bostadsområde? Hur påverkar det möjligheten till utbildning och jobb senare i livet? Och vilka åtgärder kan förbättra de ungas chanser? Det är frågor som ett nytt forskningsprojekt vid LiU ska ta sig an. Målet är att kunna ge konkreta råd till…

Att höra till eller inte? Föränderliga kapital, positioneringar och tillhörigheter från grundskola till högskola

2023-10-03
Denna studie undersöker en tonåring och sedermera ung kvinnas tal om att i olika skolsammanhang positioneras och positionera sig själv som avvikande, ’den Andre’, den ’invandrade’, i relation till majoritetsgruppen, ’det svenska’.
1 2 9