Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Särbegåvning"

Visar sida 3 av 4

Välj typ av innehåll inom kategori "Särbegåvning":

Forskning och utveckling kategorier

Nej, ditt barn är inte särbegåvat

2020-05-07
Alla vill vara smarta, men vi misstänker att vi inte kan göra så mycket åt det. Kanske är det just därför så många är intresserade av intelligens, och anledningen till att det florerar så många myter. Så vad stämmer egentligen? I dagens podd intervjuas Maria Gunther som är aktuell med boken “Smart: vad vetenskapen säger…

Schools work to help twice-exceptional students

2019-05-07
About 6% of students in the US are said to be twice exceptional because they are academically gifted but have a disability such as attention-deficit/hyperactivity disorder, dyslexia or autism. Some school districts are taking steps to better support this student population, including in Montgomery County, Md., where elementary-school students who are twice exceptional can learn…
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med anpassad undervisning för elever med särskild begåvning

2019-04-01
I varje grundskoleklass finns statistiskt sett 1-2 elever som har en särskild begåvning. Hur ska lärare anpassa undervisningen för att även denna elevgrupp ska utvecklas och stimuleras? I sin doktorsavhandling har Elisabet Mellroth undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever.

Lärare från skolutvecklingsprojekt har hög kompetens om särskild begåvning

2018-12-05
Elisabeth Mellroth belyser lärarnas perspektiv på att inkludera särskilt begåvade elever i undervisningen. När lärare får chansen att ta del av kunskap och diskutera teorier kring särskild begåvning visar de att de har kompetens att både upptäcka, stödja och bedriva undervisning som inkluderar samtliga elever, konstaterar hon.
Forskning och utveckling kategorier

För smart för skolan

2018-10-30
Att ha särskilt lätt att lära, och brinna för att lära sig mer. Kan det någonsin vara ett problem? Ja, i skolan riskerar särskilt begåvade bli särdeles ledsna och omotiverade elever – och till och med mobbade för sin snabbtänkthet. Och att vara smartare än snittet innebär inte per automatik lysande skolresultat.
Forskning och utveckling kategorier

Ny bild av särskilt begåvade

2018-10-24
Hur kan vi upptäcka särbegåvade barn redan i förskolan? Vilka karaktärsdrag och behov har de? Och hur kan vi vuxna tillgodose deras behov? Det här är några av de frågor som Branca Lie försöker ge svar på i boken Särbegåvade barn – i förskoleålder.