Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Samhällskunskap"

Visar sida 8 av 35

Välj typ av innehåll inom kategori "Samhällskunskap":

Elever behöver stöd för att hantera information på nätet

2019-04-03
Kunskap blir inte mer tillgänglig bara för att det finns information på nätet. Elever behöver stöd i själva sökandet av information, visar Anne Sollis som forskat om hur studenter och gymnasieelever inom naturvetenskaplig utbildning hanterar digital information.
Forskning och utveckling kategorier

Årskurs 4-6: Samhällskunskap – "årets julklapp"

2019-03-04
I lektionen "Årets julklapp" får eleverna fundera på hur människan och samhället utvecklas och förändras, men även hur olika innovationer och aktörer kan förändra levnadsvillkor och intressen. Uppgiften går att genomföra på många olika sätt, som individuell uppgift, par- eller gruppuppgift, eller som en klassgemensam uppgift.

Elever lär sig om sex genom att animera film

2019-01-14
RFSU Stockholm har utvecklat ett metodmaterial för högstadiet om hur man kan arbeta med animerad film i sexualundervisningen. Förutom att metoden är kreativ och att eleverna både får lära sig själva och lära andra när de gör sina temafilmer, bidrar metoden till en ämnesintegrerad undervisning. Den involverar SO, NO, svenska och bild.

Lärare och forskare utvecklar digital didaktisk design

2018-10-23
Hur kan en framtida digital utbildningspraktik främja elevers utveckling av kunskaper, förmågor och bildning i Hans Roslings anda? Elevers möjligheter att bidra till samhälleliga utmaningar som klimatförändringar, fattigdomsbekämpning och förbättrade levnadsvillkor behöver stärkas, skriver Ulrika Bodén, Linnéa Stenliden och Jörgen Nissen, Linköpings universitet, i Venue.
178935