Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Samhällskunskap"

Visar sida 34 av 35

Välj typ av innehåll inom kategori "Samhällskunskap":

Forskning och utveckling kategorier

Diagnosen blir ett hinder för modersmålsundervisningen

2008-02-27
Hur blev du intresserad av ämnet? - Jag har arbetat i många år med barn från andra länder, och min ingång i ämnet kommer ur en nyfikenhet som lärare. Jag sökte specialpedagog-utbildningen på 1990-talet och det visade sig att jag och mina kursare hade mycket kunskap och erfarenheter med oss. Illusionen att enbart experter skulle…

Modern, svensk och jämställd. Om barn, familj och omvärld i grundskolans läseböcker 1962-2007

2008-02-05
På vilket sätt har genus, etnicitet och generation kommit till uttryck i grundskolans läseböcker sedan 1962, och hur är det kopplat till talet om jämlikhet, mångfald och barns uppväxt? Det undersöker Angerd Eilard i studien "Modern, svensk och jämställd".

Konfirmandernas bildningsresa. Ungdomars berättelser om sitt deltagande i konfirmandundervisning.

2008-02-05
Elisabeth Porath Sjöö har ur ett bildningsperspektiv tolkat ungdomars berättelser om sitt deltagande i konfirmandundervisning. Möjlighet till kunskap genom eget utforskande och att uppleva med flera sinnen är några positiva erfarenheter enligt ungdomarna.
Forskning och utveckling kategorier

Interrogative clauses and verb morphology in L2 swedish: theoretical interpretations of grammatical development and effects of different elicitation techniques

2007-06-19
Anders Philipsson har studerat hur ungdomar i gymnasieåldern som lär sig svenska som andraspråk utvecklar en förmåga att böja verb. Vilka tekniker finns som kan underlätta för dessa undomar, som har irakisk arabiska, persiska och somali som modersmål?
1333435