Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Samhällskunskap"

Visar sida 20 av 35

Välj typ av innehåll inom kategori "Samhällskunskap":

Forskning och utveckling kategorier

Doing language policy. A micro-interactional study of policy practices in english as a foreign language classes

2013-12-04
Alia Amir har undersökt klassrumsinteraktionen i undervisning i främmande språk och språkpolitisk praktik på mikronivå i ett etnometodologiskt och samtalsanalytiskt perspektiv. Syftet är att bidra till att öka förståelsen av hur språkpolitik görs i praktiken, i den dagliga interaktionen i skolans vardag.

Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande

2013-12-03
Anna-Lena Lilliestam har forskat om historieundervisning i syfte att undersöka elevernas förmåga att resonera historiskt i termer av aktör och struktur. Vad krävs för att elever ska utveckla sin förmåga att resonera historiskt i dessa termer?

Möjligheter och begränsningar i flerspråkig språkundervisning i en teckenspråkig skolmiljö

2013-11-20
Hur ser språkundervisningen i engelska och spanska ut i en specialskola för döva elever? Det har Karin Allard undersökt. ”De viktigaste resultaten visar på vilket sätt språkundervisningen som jag har studerat har kunnat stödja eleverna i sitt eget språklärande”, säger hon.

Samarbete viktigare än språket för förståelse

2013-11-13
Hur gör andraspråkstalare och studievägledare för att förstå varandra i vägledningssamtal? Det har Karin Sheikhi har undersökt. ”Jag hade förväntat mig att hitta mer problem i samtalen, men det har visat sig att man kan prata om svåra saker med hjälp av bådas insatser”, säger forskaren.
119202135